Rīgā atklāj iekļaujošas izglītības atbalsta centru bērnu vecākiem un mācību iestādēm

Atbalsta centri tapuši Eiropas Sociālā fonda (ESF) projekta "Izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem atbalsta sistēmas izveide" ietvaros. Kā norāda projekta vadītāja Mudīte Reigase, būtiski, ka nu šādi centri ir astoņos lielākajos Latvijas reģionos, ievērojami atvieglojot bērnu, vecāku, kā arī pedagogu un pašvaldību darbu.
M. Reigase: "Atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem medicīnas izglītības komisijai, kas nosaka, kāds atbalsts bērnam vajadzīgs, jābūt katrā pašvaldībā. Taču pašvaldību komisijas izskata gadījumus tikai līdz 4. klasei. Vecāki bērni jau jāved uz Rīgu. Tas nav pareizi, ka bērns ar redzes, dzirdes vai intelekta attīstības traucējumiem no kāda tāla pagasta agrā rītā jāved uz šādu komisiju. Nu centri ir izvietoti daudz tuvāk šādiem bērniem, un ne tikai viņu vecāki, bet arī skolotāji un pašvaldību darbinieki tajos var saņemt konsultācijas gan par nepieciešamo atbalstu katrā konkrētā gadījumā, gan bērnu izglītošanās iespējām šajā reģionā."
Augustā valdība apstiprināja arī noteikumus, kas atbildību par bērnu ar īpašām vajadzībām izglītošanu uzliek uz pašvaldību un skolu pleciem, kurām šiem bērniem jāveido individuālas apmācības plāni. "Tā kā skolas ne vienmēr saprot, kādiem šiem plāniem jābūt, centra darbinieki sniegs konsultācijas, jo, pirms piemērojam kādu programmu, piemēram, pirmsskolā, jāizpēta, kāda ir šī vieta, kurā plānota bērna apmācība," skaidro M. Reigase.
Atklājot atbalsta centru galvaspilsētā, amatpersonas izteica cerību, ka vārds "centrs" iedrošinās vecākus un pedagogus meklēt šeit palīdzību.
Ivars Balamovskis, RD Izglītības, kultūras un sporta departamenta Izglītības pārvaldes priekšnieks: "Pozitīvais faktors ir tas, ka centra speciālisti veic arī profilaktisko darbu – sarunas ar vecākiem, izglītības iestāžu darbiniekiem, lai izstrādātu palīdzības plānu un individuālas programmas, pasākumus. Centra speciālisti palīdz risināt arī konfliktsituācijas. Bieži ir tā, ka vecākiem piedāvā konsultāciju pedagoģiski medicīniskajā komisijā, kas nereti vecākus izbiedē un viņi nevēlas vest bērnu uz šādu komisiju, taču vārds "centrs" iedrošina."
Jaunatklātā centra vadītāja, RD Izglītības, kultūras un sporta departamenta izglītības atbalsta nodaļas vadītāja Inese Štekele vieš skaidrību, kas tieši var pretendēt uz palīdzību.
I. Štelele: "Centrā nosaka un sniedz konsultāciju par to, kāda veida atbalsts ir nepieciešams bērniem ar speciālām vajadzībām, ar funkcionāliem traucējumiem, ar uzvedības problēmām – hiperaktivitāte, uzmanības deficīts, autisms utt., bērniem ar mācību grūtībām, saskarsmes grūtībām. Norīkojums uz šo centru nav nepieciešams, centra speciālistu bezmaksas konsultācijas pienākas Rīgas bērniem, vecākiem, izglītības iestādēm."
Piebildīšu, ka divus gadus centra darbību organizēs ESF projekta "Izglītojamo ar funkcionāliem traucējumiem atbalsta sistēmas izveide" ietvaros, vēlāk tā darbības organizēšanu un finansēšanu pārņems pašvaldība.
Materiāls publicēts sadarbība ar laikrakstu "Latvijas Avīze".
