RA studente: galvenais neapstāties, jāmērķē tikai uz priekšu
Jūnijs – mēnesis, kad eksāmeni un pārbaudes darbi jau ir aiz muguras un sākas izlaiduma laiks, kas ienes pārmaiņas skolēnu dzīvēs. Bet ko darīt tālāk? Šis jautājums kļūst aktuāls visiem 12.klases audzēkņiem, kuri sāk domāt par savu nākotni un tās iespējām. Savukārt Latgales jaunieši ir vēl vienas svarīgas izvēles priekšā – palikt tepat Latgalē un pierādīt sevi dzimtajā pusē vai arī doties ārpus tās robežām?
Kristīne Pokule ir 21 gadu jauna, aktīva, neatlaidīga un mērķtiecīga jauniete. Pirms trim gadiem Kristīne absolvēja Rēzeknes Valsts ģimnāziju un izlēma, ka augstāko izglītību iegūs tepat – Latgalē. Šobrīd jauniete ir Rēzeknes Augstskolas studiju programmas "Ģeogrāfijas un sociālo zinību skolotājs" 3.kursa studente.
Kristīne aktīvi iesaistās augstskolas dzīvē, kā arī lielu ieguldījumu sniedz sabiedriskajā un kultūras dzīvē. Viņa muzicē, nodarbojas ar aktiermākslu, kā arī nemitīgi pilnveido sevi.
Kāpēc pēc ģimnāzijas absolvēšanas Tu izvēlējies studēt tepat Latgalē un tieši Rēzeknes Augstskolā? Vai neesi šādu lēmumu nožēlojusi?
Manuprāt, Latgale ir iespēju reģions, kur var atrast un izmantot iespējas ikviens jaunietis, kurš to vēlas. Arī es sākumā vēlējos studēt Rīgā, būt tālāk no mājām, izbaudīt studenta dzīvi... Taču vasarā, pirms es iestājos Rēzeknes Augstskolā, es sapratu, ka Rīga nav tā pilsēta, kas man ir sirdij tuva, tāpēc nolēmu, ka studēšu tepat Rēzeknē. Iepriekš nemaz nebiju izskatījusi Rēzeknes Augstskolas piedāvātās studiju iespējas, jo likās, ka Rēzeknē nevar būt labu studiju programmu, kas mani interesētu. Bet, kad es to izdarīju, es sapratu, ka tieši šeit ir tas, ko es meklēju – budžeta vietas studijām, piesaistošas un dzīvē noderīgas studiju programmas, aizraujošas ārpusstudiju aktivitātes u.c. Ne mirkli neesmu nožēlojusi, ka esmu izvēlējusies iegūt augstāko izglītību tepat Rēzeknē un kļūt par ģeogrāfijas un sociālo zinību skolotāju. Tā tik tiešām ir iespēju augstskola!
Kāpēc Tu savu nākotni izvēlējies saistīt ar ģeogrāfijas un sociālo zinību jomu?
Kad sāku izskatīt studiju programmu plašo klāstu, es vēl nezināju, ko vēlos studēt. Jau pirmajā klasē es gribēju kļūt par skolotāju, taču šī vēlme sāka pazust, kad mācījos 5. klasē. Tajā laikā pamatskolā sākās tāds mācību priekšmets kā sociālās zinības, kas bija mans otrais mīļākais priekšmets aiz mūzikas. Kad šķirstīju studiju programmu piedāvājumu, ieraudzīju, ka RA piedāvā studiju programmu "Ģeogrāfijas un sociālo zinību skolotājs". Tā kā man ļoti patika sociālās zinības, un man tas šķita aizraujošs priekšmets, tad mana izvēla krita tieši uz šo studiju programmu. Runājot par ģeogrāfiju, tā gan man negāja pie sirds, kaut arī rezultāti bija labi un vidusskola eksāmenu nokārtoju teicami. Bet studiju procesa laikā es sapratu, ka ģeogrāfijai arī nav ne vainas, un tā var būt arī interesanta un aizraujoša.
Kā Tu izmanto RA sniegtās iespējas?
Jau pirmajā kursā centos izmantot RA piedāvātās ārpusstudiju iespējas. Vairāk mani ieinteresēja tieši darbošanās pašpārvaldē un studējošo padomē, jo man patīk organizēt un vadīt dažādus pasākumus, apmeklēt seminārus u.c. aktivitātes, kur es spētu pilnveidot savas spējas. Kādu laiku arī vadīju pašpārvaldes darbību un biju Studējošo padomes Sabiedrisko attiecību virziena vadītāja, kur izveidojās cieša sadarbība ar Rēzeknes Augstskolas Sabiedrisko attiecību nodaļu (SAN) un nu jau bijušo Studējošo padomes prezidenti Jūliju Kirillovu. Šo 3 gadu laikā esmu piedalījusies dažādās izglītības izstādēs, reklamējusi RA skolās, dziedājusi augstskolas pasākumos, organizējusi studentu pasākumus u.c. Studiju laikā man bija iespēja pusgadu strādāt RA SAN kā brīvprātīgajam, īpaši liels paldies par šo burvīgo iespēju ir jāsaka Lolitai Kivleniecei-Kuzņecovai. Tā ir lieliska pieredze, ko iesaku izmēģināt katram jaunietim.
Ko Tu dari brīvajā laikā?
Īstenībā brīvā laika ir ļoti maz, bet to pašu es cenšos izmantot lietderīgi. Tagad ar draudzeni cītīgi gatavojamies bērnības svētku pasākumiem, jo mums nāk piedāvājumi par bērnības svētku organizēšanu. Klāt ir arī izlaidumu laiks, un tieku aicināta uzstāties arī šajos svētkos ar muzikāliem priekšnesumiem. Brīvajā laikā cenšos aizbraukt arī apciemot savu ģimeni, jo pēdējā laikā sanāk retāk būt mājās. Bet arī aizbraucot uz Mākoņkalna pagastu, kur ir mana dzīves vieta, man netrūkst aktivitātes kultūras dzīvē, jo arī tur es vadu un dziedu dažādos pasākumos, darbojos amatierteātrī un folkloras kopā. Tāpēc droši varu teikt, ka brīvajā laikā nodarbojos ar kultūras attīstīšanu, un, protams, neaizmirstu arī par draugiem un ģimeni.
Kāda loma Tavā dzīvē ir mūzikai?
Jau kopš bērnības esmu bijusi uz skatuves, un mūzika ir tieši tā lieta, ar kuru es sāku. Viss sākās ar to, ka mamma bija mūzikas skolotāja, un nācās dziedāt dažādos pasākumos. Dziedāju gan bērnudārzā, gan pamatskolā vokālajā ansamblī. Kad aizgāju mācīties uz Rēzekni, dziedāju meiteņu vokālajā ansamblī pie skolotājas Aijas Cīrules-Leidumas un Rēzeknes novada jauktajā korī "Ezerzeme", bet diemžēl kori nācās pamest, jo nevarēju apvienot visas aktivitātes. Pašlaik uzstājos kā soliste vai duetā ar māsu. Esmu pabeigusi Maltas mūzikas skolas akordeona klasi, bet tagad aktīvi nodarbojos ar ģitārspēli un vadu Ilzeskalna kultūras nama bērnu vokālo ansambli. Mūzika ir mana ikdiena.
Kādi ir tavi nākotnes plāni pēc augstskolas absolvēšanas?
Tuvākie plāni nākotnei ir iegūt bakalaura diplomu, un, iespējams, iestāties maģistrantūrā. Pašlaik mani nepamet doma, ka varētu izveidot uzņēmumu, kas piedāvā bērnu pasākumu organizēšanu, kur darbā ar bērniem man lieliski noderēs pedagoga iemaņas. Par strādāšanu skolā kā skolotājam es vēl neesmu pārliecināta. Dzīve ir neparedzama, viss var apgriezties kājām gaisā. Dzīvosim - redzēsim, bet galvenais neapstāties, jāmērķē tikai uz priekšu!
Ko tu ieteiktu citiem jauniešiem studiju programmas un augstskolas izvēlē?
Citiem jauniešiem es ieteiktu izvēlēties tādu studiju programmu un augstskolu, kas viņiem pašiem patīk! Neietekmēties no citu viedokļiem un stereotipiem, jo tā ir Jūsu izvēle un dzīve.
Kādi ir pozitīvie aspekti tam, ka izvēlies studēt Latgalē?
Studējot Latgalē ir daudz dažādu pozitīvu aspektu. Kā viens no tiem ir latgaliskā vide, kultūra un latgaliešu valoda. Ir ļoti jauki dzirdēt pozitīvas atsauksmes par Latgali no citu novadu studentiem, par to, cik Latgale ir jauka vieta. Tikai atbraucot uz šejieni to var izbaudīt un lauzt tos negatīvos stereotipus. Vēl viens no pozitīvajiem aspektiem, kāpēc studēt Latgalē, ir tas, ka šeit var just to draudzīgo un saliedēto vidi. Ne velti latgaliešiem ir teiciens "Byusim cīši kai zuodža zūbi". Nedrīkst aizmirst arī par iespēju apceļot Latgali, jo šeit ir brīnišķīga daba, zili ezeri un sakoptas un modernas pilsētas, kur lieliski un lietderīgi var pavadīt laiku ārpus studijām.
Un, protams, nevajadzētu aizmirst, ka Latgalē ir iespēja iegūt labu izglītību un virzīties augšup pa karjeras kāpnēm, tādejādi nodrošinot sevi labākai dzīvei.
Kristīne ir pierādījums tam, ka arī Latgalē ir iespējams būt radošam, aktīvi darboties, pilnveidot un pierādīt sevi, kā arī apgūt profesiju, kas būs pieprasīta darba tirgū.
Jūlija Sprukte
1.kursa filoloģijas maģistrantūras studente