Banner 980x90

Valdība atbalsta "Prudentia" atrasto "airBaltic" investoru

Foto: Ieva Lūka/ LETA
Foto: Ieva Lūka/ LETA

Ministru kabinets otrdien, 3.novembrī, pēc četru stundu apspriešanās lēma atbalstīt "Prudentia" atrasto nacionālās aviokompānijas "airBaltic" investoru, Vācijas uzņēmēju Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu, kurš par 52 miljonu eiro ieguldījumu iegūs 20% "airBaltic" akciju, žurnālistus informēja satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).

Ministru prezidente Laimdota Straujuma (V) pēc valdības sēdes žurnālistus informēja, ka pēc vairāku stundu ilgām diskusijām, balstoties uz Satiksmes ministrijas (SM) un "airBaltic" sniegto informāciju, valdība pieņēma lēmumu atbalstīt finanšu investora piedāvājumu.

Tāpat tika nolemts, ka SM divu gadu laikā ir jāatrod "airBaltic" stratēģiskais investors.

Paredzams, ka valdības šodien apstiprinātais investors aviokompānijā ieguldīs 52 miljonus eiro, bet valsts attiecīgi - 80 miljonus eiro, kas, pēc Straujumas teiktā, būs aizņēmums Valsts kasē. Tiesa, par šo valdības lēmumu vēl būs jālemj Saeimai kontekstā ar nākamā gada budžetu, kas varētu notikt šā gada 30.novembrī.

Savukārt Matīss stāstīja, ka pēc plānotajiem ieguldījumiem "airBaltic", aviokompānijas pašukapitāls būs pozitīvs un sasniegs 60 miljonus eiro, kas ļaus kompānijai aizņemties līdzekļus finanšu tirgos un nodrošināt izaugsmi.

"Valsts ieguldījums sākotnēji būs aizņēmums Valsts kasē, bet tas neatstās iespaidu uz budžeta deficītu, jo ieguldījums būs kompānijas kapitālā, attiecīgi būtiski palielinot "airBaltic" vērtību," skaidroja satiksmes ministrs.

Vaicāts par finanšu investora ieguldījuma naudas izcelsmi, Matīss norādīja, ka to vērtēs Latvijas bankas, caur kurām šis finansējums tiks pārskaitīts, attiecīgi Finanšu un kapitāla tirgus komisijai naudas plūsmas būs pilnībā izsekojamas. "Viss darījums tiks īstenots caur Latvijas bankām," uzsvēra ministrs.

Pēc Matīsa teiktā, valdība vairākas stundas diskutējusi par darījuma risku samazināšanu. "Satiksmes ministrijai ir uzdots nodrošināt visu, lai akcionāru līgumā šie riski tiktu atrunāti. Bažas paliek, bet neatkarīgi no tā, šis investors atbilst aviācijas likuma prasībām," uzsvēra Matīss.

Montāgs-Girmess būs "airBaltic" finanšu investors, bet joprojām tiks meklēts aviokompānijas stratēģiskais investors.

"Montāgs-Girmess iegūs 20% uzņēmuma akciju, bet, piesaistot stratēģisko investoru, pastāvēs iespēja šīs 20% akcijas atpirkt," precizēja Matīss.

Akcionāru līgums vēl tiks izstrādāts un, pēc Matīsa teiktā, tiks atrunātas dažādas vienošanās, taču valība nebūs tā, kas izvēlēsies lidmašīnu ražotāju, no kura "airBaltic" iegādāsies lidmašīnas.

Vaicāts, kā Matīss vērtē šīs dienas lēmumu, ministrs norādīja, ka tas ir "gan uzvara, gan zaudējums". "Atsakoties no šī piedāvājuma, būtu jāmeklē citi risinājumi - valsts atbalsts vai būtiska "airBaltic" darbības sašaurināšana. Kādreiz no daudziem ne tik labiem variantiem ir jāpieņem arī labākais no sliktākajiem variantiem," norādīja satiksmes ministrs.

Savukārt "airBaltic" vadītājs Martins Gauss uzsvēra, ka valdības lēmums ir ļoti pozitīvs.

"Šis bija labākais variants, kādu šodien valdība varēja pieņemt. Tas aviokompānijai dos stabilitāti un ļaus iegādāties lidmašīnas," atzina Gauss.

Valdība šā gada 20.oktobra sēdē vēl nelēma par "airBaltic" investora piesaistes procesu. Toreiz pēc valdības sēdes aviokompānijas vadītājs Martins Gauss žurnālistiem sacīja, ka viņš vēlējās no valdības saņemt lēmumu par "airBaltic" investoru.

Viņš arī informēja, ka pirms četriem gadiem, kad pārņēma "airBaltic" vadību, ir bieži ticies ar aviosabiedrības potenciālajiem investoriem, taču tagad ar "Prudentia" palīdzību tika atrasts atbilstošs investors. "Ir risinājums, kas, pēc mūsu domām, ir labs," piebilda Gauss.

Iepriekš satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) skaidroja, ka nacionālās drošības apsvērumu dēļ nebūtu vēlams izvēlēties iepriekšējā aviokompānijas finanšu konsultanta "Prudentia" atrasto "airBaltic" investoru.

Matīss arī uzsvēra, ka kanādiešu ražotāja "Bombardier" desmit "CSeries 300" lidmašīnas "airBaltic" varētu iegādāties, finanšu līdzekļus aizņemoties, kamēr aviokompānijai nav atrasts investors.

Satiksmes ministrijā savukārt norādīja, ka piesaistītais auditors "airBaltic" izpētei ir norādījis uz nepieciešamību steidzami rast risinājumu, lai nodrošinātu finansiālo stabilitāti aviokompānijā. Satiksmes ministrija pieprasīja "airBaltic" padomei nodrošināt padziļinātu aviokompānijas izpēti ar piesaistītu auditoru par tās pašreizējo situāciju.

Septembra beigās valdība atteicās no "airBaltic" konsultanta "Prudentia" pakalpojumiem, kurš lidsabiedrībai bija sameklējis finanšu investoru, kas būtu gatavs ieguldīt 50 miljonus eiro, un valstij tad attiecīgi būtu jāiegulda 80 miljoni eiro.

2012.gada 20.decembrī Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" noslēdza sākotnējo pasūtījuma līgumu ar "Bombardier" par desmit "CSeries 300" lidmašīnu iegādi ar iespēju iegādāties vēl desmit lidmašīnas. Savukārt 2014.gada jūlijā Farnboro Starptautiskajā aviācijas izstādē "airBaltic" izziņoja vēl trīs lidmašīnu iegādi.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)