Banner 980x90

Smiltenes tehnikumā aizvadīts profesionālās meistarības konkurss

Publicitātes foto
Publicitātes foto

Ceturtdien, 18.februārī Smiltenes tehnikumā notika Latvijas profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu profesionālās meistarības konkursu "Ēdināšanas pakalpojumi" un "Viesmīlības pakalpojumi" pusfināls, pilsētas informācijas portālu Smiltene24.lv informē Smiltenes tehnikuma pārstāve Baiba Vahere.

Konkursa galvenie mērķi – dot iespēju dalībniekiem parādīt zināšanas, prasmes un iemaņas izvēlētajā profesijā, veicināt izpratni par profesionālās izglītības nozīmīgumu Latvijas tautsaimniecībā, sekmēt profesionālās izglītības attīstību, veicināt sadarbību starp darba devējiem un izglītības iestādēm, iepazīstināt audzēkņus ar jaunākajām tehnoloģijām, kā arī - rosināt pieredzes apmaiņu starp profesionālās izglītības iestāžu audzēkņiem un pedagogiem.

Konkursu organizēja Smiltenes tehnikums sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru (VISC) un sadarbības partneriem. Pusfinālā piedalījās 17 līdz 23 gadus veci jaunieši, kuri apgūst otrās vai trešās profesionālās kvalifikācijas līmenim atbilstošās izglītības programmas ēdināšanas un viesmīlības servisa pakalpojumu nozarē. Katru izglītības iestādi vai tās struktūrvienību varēja pārstāvēt viens audzēknis. Konkursā "Ēdināšanas pakalpojumi" par iespēju iekļūt finālā sacentās jaunieši no Priekuļu tehnikuma, Valmieras tehnikuma, Mālpils profesionālās vidusskolas, Daugavpils Tirdzniecības profesionālās vidusskolas, Aizkraukles profesionālās vidusskolas, Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikuma Preiļu teritoriālās struktūrvienības, Smiltenes tehnikuma Alsviķu teritoriālās struktūrvienības, Smiltenes tehnikuma, Rēzeknes tehnikuma, Vecbebru profesionālās un vispārizglītojošās internātvidusskolas, Kandavas Lauksaimniecības tehnikuma Saulaines teritoriālās struktūrvienības.

Pirmais uzdevums bija pagatavot dzidrā buljona zupu ar pastu. Otrajā uzdevumā katram audzēknim vajadzēja gatavot silto pamatēdienu, kura tapšanā obligāti bija jāizmanto laša fileja un topinambūrs, kā arī t.s. melnās kastes produkts, par kuru jaunieši uzzināja tikai konkursa laikā. Šoreiz tas bija zilais kāposts. Katrs ēdiens bija jāgatavo divām porcijām. Ēdiena sastāvā kā minimums vajadzēja ieļaut vienu cieti saturošu piedevu, mērci un divus dārzeņus. Bija aizliegts izmantot pusfabrikātus. Abus uzdevumu veikšanai konkursantiem tika atvēlētas divarpus stundas. Pēc tam dalībnieki savus pagatavotos ēdienus prezentēja ekspertu komisijai.

Konkursā "Viesmīlības pakalpojumi" piedalījās pa audzēknim no Jelgavas tehnikuma, Daugavpils Tirdzniecības profesionālās vidusskolas, Rēzeknes tehnikuma, Mālpils profesionālās vidusskolas, Valmieras tehnikuma, Kandavas Lauksaimniecības tehnikuma Saulaines teritoriālā struktūrvienības un Smiltenes tehnikuma. Jauniešiem vajadzēja salocīt desmit salvešu locījumu veidus, klāt pusdienu galdu divām personām, pēc apraksta atpazīt 12 alkoholiskos dzērienus (degvīnu, džinu, viskiju, rumu, konjaku, vermutu, grappu, tekilu, drambuie, gahlua, baylies, portvīnu). Pēc tam konkursa dalībnieki apkalpoja viesus, prezentēja un dekantēja vīnu. Jauniešiem vajadzēja pagatavot arī bezalkoholisko kokteili, pasniegt pamatēdienu pēc franču metodes, flambēt un pasniegt pankūkas un pasniegt tēju. Tika vērtēta arī komunikācija ar viesiem, apkalpošanas kultūra un pasniedzamo ēdienu porcionēšanas prasmes.

"Konkursu nolēmām rīkot Smiltenes tehnikumā, jo uzskatām, ka šādu pasākumu organizēšanas pieredzei jābūt visiem profesionālās izglītības kompetenču centriem. Un to nevar iegūt citādi, kā strādājot. Tāpēc katru gadu uzrunājam citu mācību iestādi," informē konkursa rīcības komisijas eksperte, VISC Tālākizglītības un prjektu nodaļas vadītājas vietniece Dace Ozoliņa. "Šogad pirmo reizi abi konkursi vienā dienā, jo no audzēkņiem, kuri tiks uz finālu, vēlāk atlasīs jauniešus starptautiskajām olimpiādēm, kur arī tiek vērtēts, kā viesmīlis konkursa laikā sastrādājas ar ēdināšanas pakalpojumu speciālistu. Spēles noteikumi visiem zināmi. Pamatkritēriji, pēc kuriem tiks vērtēts ēdināšanas speciālista veikums – ēdiena kvalitāte, vizuālais noformējums un garša. Komisija ļoti stingri vēros audzēkņu darba kultūru. Par ļoti rupju pārkāpumu tiek uzskatīts, ja jaunietis nazi uzreiz nenomazgā, bet iemet izlietnē starp netīrajiem traukiem. Daudz punktus atskaitām par nesaimnieciskumu, ja atkritumu tvertnē tiek izmesti produkti, kurus vēl var izmantot ēdiena pagatavošanai.

Viesmīļi šoreiz sastrādāsies ar Smiltenes tehnikuma 1.vidusskolas kursa pavāriem. Prieks, ka skolai ir tik skaista un moderna mācību bāze. Audzēkņiem tajā noteikti ir patīkami mācīties."

Viesmīlības pakalpojumu konkursa vērtēšanas komisijas priekšsēdētāja, restorāna "RX īpašumu" direktore un restorānu eksperte Inese Vīcupa, kura jauno viesmīļu vērtēšanā piedalījusies daudzus gadus un arī veidojusi konkursu nolikumus, visaugstāk jaunajos viesmīļos vērtē kreativitāti, personisko harizmu un pārliecību par savām profesionālajām prasmēm un zināšanām. "Lielākais klupšanas akmens parasti ir problēmas pielietot skolā gūtās zināšanas praksē."

"Galvenais priekšnoteikums šādu konkursu veiksmīgai norisei – atbalstītāji, atzīst konkursa rīcības komisijas priekšsēdētāja, SIA "Restorānu Servisa skola" pedagoģe Gunta Stepanova. Prieks, ka uzņēmēji to sapratuši un ir gatavi dot zaļo gaismu izglītībai, kas taču ir mūsu visu nākotne. Par lielu vērtību uzskatāms arī tas, ka gandrīz visi vērtēšanas eksperti ir ar lielu pieredzi un patiesi ieinteresēti, lai jaunieši iespējami labāk parāda savas prasmes un vēlāk gatavi startēt "EiroSkill" un "WorldSkill" konkursos. Vienīgi pretendentiem jāsaprot – tā ir latiņa, uz kuru censties, bet uzvarēt var tikai viens."

"Vislielākais izaicinājums jauniešiem konkursā varētu būt laika menedžments," domā Raimonds Zommers, restorāna "Kaļķu vārti" šefpavārs un vērtēšanas komisijas priekšsēdētājs. "Pasaules čempionāta kopējais laiks ir 16 stundas, bet šeit

jau arī netiek doti uzdevumi, kuru izpilde prasa tik ilgu laiku. Tiks vērtēta audzēkņu morālā izturība, spēja iziet no nestandarta situācijām. Šādos konkursos vislabāk parādās, ko jaunietis ir iemācījies, cik atraktīvi un interesanti viņš prot prezentēt savu darbu un zināšanas." R. Zommers visaugstāk vērtē komunikablus pavārus ar labu humora izjūtu un veselīgu attieksmi pret darbu. "Labs ēdināšanas pakalpojumu speciālists savu darbu prot organizēt un ideāli izjūt ēdiena garšu. Šajā ziņā var būt dabas dots talants, bet bieži vien vairāk sasniedz tie, kas gatavi savā izaugsmē ieguldīt daudz darba."

"Galvenais ieguvums no šādiem konkursiem ir pieredze," uzskata restorāna "Kaļķu vārti" pavārs un vērtēšanas komisijas eksperts Viesturs Lasmanis, kurš arī pats piedalījies daudzos konkursos gan Latvijā, gan citās valstīs. "Svarīgākais priekšnoteikums, lai ēdiens iznāktu garšīgs – tas jāgaršo..."

Priekuļu tehnikuma audzēknis Rolands Lēģeris, kurš ēdināšanas pakalpojumu konkursā ieguva pirmo vietu, visvairāk bija uztraucies par iekļaušanos noteiktajā laikā. Jaunietis šādā konkursā piedalījās pirmo reizi. Skolotāja Daiga Ločmele atzīst, ka Rolands ir viens no viņas labākajiem audzēkņiem, ar kuru bijis viegli strādāt, jo jaunietim ļoti patīk sava izvēlētā profesija.

Abi gatavojušies trīs nedēļas. Vispirms izvēlējušies ēdienus. "Vajadzēja ņemt vērā gan nolikumā prasīto, gan to, lai pagatavotais būtu gana interesants un sarežģīts. Un pats galvenais, lai to var uzmeistarot noteiktajā laikā." Žūrijas vērtēšanai tika iesniegts dārzeņu buljons ar sēņu ravioli un laša muss ar risoto un mērcīti.

Smiltenes tehnikuma Alsviķu teritoriālās struktūrvienības audzēknis Sandis Auziņš gatavoja lasi medus – sinepju mērcē, bet piedevās – topinambūra – burkānu biezeni, zilo kartupeļu čipšus, dižonas mērci un sviestā ceptus sparģeļus. Arī Sandis visvairāk uztraucies par to, vai paspēs laikā. "Turklāt svarīgi, lai kāds ēdiens pasniegšanas brīdī jau nebūtu atdzisis."

Valmieras tehnikuma audzēknis Santis Bitainis uzskata, ka šādos konkursos galvenais – vairāk domāt par darbu un mazāk uztraukties. Viņš gatavoja ēdienu, kuram recepti domājis pats. Santis paralēli mācībām tehnikumā strādā restorānā, tur arī guvis vislielāko pieredzi.

Daugavpils Tirdzniecības profesionālās vidusskolas audzēkne Kristīne Veselova konkursā, tāpat kā mājās, centīsies gatavot ar mīlestību. Receptes atradusi internetā un tās papildinājusi ar savām un dažādās pavārgrāmatās atrastajām idejām.

Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikuma Preiļu struktūrvienības audzēkne Elizabete Švalbe, kura ēdināšanas pakalpojumu konkursā ieguva trešo vietu, gatavojusies nedēļu. Pirms došanās virtuvē Elizabete atzina, ka seši nav viņas laimīgākais skaitlis, bet vēl jau viss varot mainīties... Jauniete saka vislielāko paldies savai skolotājai Inārai Liepiņai, ar kuru kopā domājušas receptes un kura visu šo laiku ļoti atbalstījusi un palīdzējusi.

Smiltenes tehnikumu konkursā pārstāvēja Ardis Tukišs. "Mandrāža bija liela, bet galvenais tomēr – piedalīties. Šādi konkursi ir arī laba iespēja iepazīties ar jauniešiem no citām skolām, uzzināt daudz jauna, paskatīties, kā strādā citi." Ardis uzskata – lai ēdiens iznāktu garšīgs, jāizvēlas pareizās sastāvdaļas un jāpasniedz pareizā temperatūrā. Pēc Smiltenes tehnikuma beigšanas Ardis dosies uz Latvijas Lauksaimniecības universitāti, lai studētu pārtikas tehnologos. Apstiprinājumu tam, ka izvēlētā specialitāte ir viņa dzīves aicinājums, Ardis guvis praksē restorānā "Kaļķu vārti". "Šajā laikā man ļoti daudz iemācīja šefpavārs Raimonds Zommers un pavārs Viesturs Lasmanis. Taču vienu autoritāti pavārmākslas jomā nosaukt nevaru. Uzskatu – katram pavāram svarīgi atrast un izkopt savu rokrakstu."

"Esmu piedalījies daudzos konkursos, praktizējies dažādos restorānos un bāros, bet vislabākā skola ir dzīves skola," uzskata "Balzāma bāra" īpašnieks Pēteris Repečko, kurš arī piedalījās jauniešu vērtēšanā. "Galvenais priekšnoteikums, lai kādā profesijā sasniegtu augstākās virsotnes, – jāmīl savs darbs. Ja ir vēlēšanās, var visu iemācīties. Patiess prieks par Smiltenes tehnikuma jauno mācību bāzi, kas izgriež pogas daudziem Rīgas bāriem un virtuvēm. Ja vien jauniešiem būs vēlēšanās mācīties, šeit izaugs daudzi profesionāļi.

Vērtēšanas komisijas eksperts, uzņēmējs un restorānu eksperts Māris Rudzītis atzīst, ka šogad jaunieši konkursam sagatavojušies daudz labāk nekā pērn. "Var redzēt, ka ņemts vērā iepriekšējo gadu rezumējums. Bija jaunieši, kuri pat salvetes sāka locīt, sākot no vienas galda malas, lai pēc tam nebūtu jāpārvieto. Konkursa pieredze viņiem noteikti noderēs gan darba gaitās, gan turpmākajās studijās. Tā ir lieliska iespēja izmantot praksē skolā gūtās zināšanas un pārbaudīt sevi stresa situācijā, kas viesmīļa darbā ļoti svarīgi. Pēc konkursa parasti audzēkņiem pastāstam arī ko jaunu, dalāmies savā pieredzē. Labs viesmīlis prot sastrādāties ar pavāru un ir vienmēr atvērts jaunām zināšanām. Klients aizies apmierināts tad, ja pavārs būs ēdienu garšīgi pagatavojis, bet viesmīlis – pratis to labi prezentēt."

"Ļoti nozīmīga ir viesmīļa attieksme pret savu darbu, viņa stāja, kustības, harizma," uzskata vērtēšanas komisijas eksperts, "Hotel Jūrmala Spa" restorāna vadītājs un Latvijas Vīnziņu asociācijas prezidents Jānis Kaļķis. "Vienkārši ir patīkami skatīties, kā šis cilvēks strādā. Arī tad, ja gadīsies mazas kļūdiņas, parastais apmeklētājs tās, visticamāk, nepamanīs, jo viesmīlis tās noslēps ar savu harizmu. Šajā konkursā ir trīs meitenes, uz kurām paskatoties, uzreiz var redzēt, ka viņas ir nopietni gatavojušās. Viena no viņām ir Smiltenes tehnikuma audzēkne. Taču gribu uzslavēt visus jauniešus, kuri pieteicās konkursam, jo tā viennozīmīgi ir savas profesionālās latiņas celšana.

Priecē, ka pēdējos gados viesmīļu konkursā vairs par bubuli netiek uzskatīts alkohols. Diezgan muļķīgi to apiet, jo viesmīlim taču savā turpmākajā darbā ar to nenovēršami būs jāsaskaras."

"Konkursā vislielāko uztraukumu sagādāja tas, ka vajadzēja paspēt izdarīt tik daudz," atzīst Daugavpils profesionālās tirdzniecības vidusskolas audzēkne Anastasija Kravčenoka. "Pankūku flambēšana, vīna dekantēšana, kokteiļu pagatavošana, tējas pasniegšana – katrs no šiem uzdevumiem prasīja koncentrēšanos, lai nekļūdītos. Uztraukums neļāva paveikt visu tik labi, kā to gribētos"

Smiltenes tehnikuma audzēkne Linda Daktiņa, kura konkursā "Viesmīlības pakalpojumi" ieguva otro vietu, uzskata, ka svarīgākais ir rūpīgi sagatavoties. "Konkursa laikā liela vērība jāpievērš darba organizēšanai. Svarīgi saglabāt mieru. Man šajā ziņā ļoti palīdz viesi, kuri parasti atnāk priecīgi, smaidīgi, pozitīvi noskaņoti. Nevajag pārdzīvot, ja kaut kas nesanāk. Nākamreiz sanāks! Konkursā visvairāk uztraucos par vīna dekantēšanu un pankūku flambēšanu. "Lai šīs prasmes attīstītu, vajadzīgs laiks, kura, kā vienmēr, bija par maz." Linda saka lielu paldies skolotājai Iritai Teperei, kura viņai palīdzēja sagatavoties konkursam. "Īsā laikā iemācījos ļoti daudz jauna." Pēc tehnikuma beigšanas jauniete turpinās viesmīlības studijas augstskolā un paralēli strādās par viesmīli. To, ka tas ir viņas dzīves aicinājums, Linda sapratusi praksē Spānijā, Menorkas salā. Konkursā "Viesmīlības pakalpojumi" pirmo vietu ieguva Mālpils profesionālās vidusskolas audzēknis Jēkabs Rumpe, bet trešo vietu – Kristīne Elīza Pazāne no Valmieras tehnikuma. Konkursā "Ēdināšanas pakalpojumi": 1.vieta Rolandam Lēģerim (Priekuļu tehnikums), 2.vieta – Aijai Ružai (Vecbebru profesionālā vidusskola), 3.vieta – Elizabetei Švalbei (Rīgas Tirdzniecības un radošās industrijas tehnikuma Preiļu struktūrvienība).

Konkursu atbalstīja: a/s "Smiltenes piens", SIA "Gemoss", SIA "LIETAS MD", SIA "Nordic Sugar", SIA "Lielbāta", SIA "Liviko", SIA "Prike", SIA "Tamio", biedrība "Pavāru klubs", biedrība "Siera klubs", SIA "Reaton, LTD", SIA "Restorānu Servisa skola" un Smiltenes tehnikums. Nākamajā nedēļā šo pašu konkursu pusfināls notiks Ventspils tehnikumā, kur sacentīsies audzēkņi no citām profesionāli izglītojošām skolām.

 


 

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)