Banner 980x90

Pētījums: Mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā šogad pieaugs par 4,5%

Foto: Ieva Lūka/ LETA
Foto: Ieva Lūka/ LETA
Šogad augstākais apgrozījuma pieauguma temps - 4,9% - mazumtirdzniecībā Baltijas valstu vidū gaidāms Igaunijā, kam sekos Latvija ar 4,5% un Lietuva ar 3,8% pieaugumu, liecina sociālo pētījumu kompānijas "GfK" veiktais pētījums par situāciju mazumtirdzniecībā 33 Eiropas valstīs.

Kā ziņo aģentūra LETA, pētījuma dati arī liecina, ka pagājušajā gadā Latvijas pirktspējas izaugsme pieauga par 6,6%, kas bija lielākais pieaugums Baltijas valstu vidū, turklāt, pateicoties pieaugošajai nodarbinātībai, Latvijā pirktspēja uz vienu iedzīvotāju pieaugusi līdz 6527 eiro.

Pagājušajā gadā lielākajā daļā Eiropas valstu bija vērojams ekonomikas pieaugums un bezdarba samazināšanās, kas atspoguļojās nominālajos pirktspējas rādītājos, kas Eiropas Savienībā pieauga vidēji par 3,7% salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Tas deva katram ES iedzīvotājam vidēji 15948 eiro ikdienas tēriņiem, īres maksājumiem, uzkrājumiem un pensiju iemaksām.

Savukārt saistībā ar šā gada prognozi par ES kopējā mazumtirdzniecības apgrozījuma attīstību norādīts, ka pieaugums būšot mērens - 1,1%. Baltijas valstīs pieaugums gaidāms no 3,8% līdz 4,9%, kas pakāpeniski panāks citus vairāk nostabilizējušos tirgus. Sagaidāma spēcīga dinamika mazumtirdzniecības veikalos Zviedrijā - 4,8% un Spānijā - 3,7%, bet īpaši pozitīva attīstība gaidāma Rumānijā, kur prognozēts 7,2% apgrozījuma pieaugums.

Tāpat pētījumā norādīts, ka 2015.gadā Eiropas patērētājus priecēja zemas energoresursu un degvielas izmaksas, kā arī laba ekonomiskā situācija un personīgās labklājības pieaugums daudzās Eiropas valstīs.

Šo pozitīvo pārmaiņu galvenie ieguvēji bija dažādas nozares, tomēr - izņemot mazumtirdzniecību. Rezultātā arī 2015.gadā turpinājās tendence samazināties mazumtirdzniecības īpatsvaram privātajā patēriņā. Vidējais rādītājs 28 ES dalībvalstīs pērn bija 30,4%. Tā kā patērētājiem atliek vairāk naudas pirkumiem, viņi pārsvarā tērē šos līdzekļus par pakalpojumiem, ceļojumiem un atpūtas aktivitātēm, nevis mazumtirdzniecības sektorā. Šo izdevumu dēļ mazāk naudas atliek mazumtirdzniecības tēriņiem.

Pētījuma dati rāda, ka pērn Latvijā privātā patēriņa īpatsvars mazumtirdzniecībā bija 34,5%. Lietuvā - 33,8%, bet Igaunijā - 44,2%.

Saistībā ar tirdzniecības platību nodrošinājumu pētījumā norādīts, ka tirdzniecības platību apmēri ES dalībvalstīs pērn pakāpušies par 0,3%, platībai uz vienu iedzīvotāju sasniedzot 1,17 kvadrātmetrus. Tirdzniecības platību nodrošinājums Latvijā 2015.gadā bija 1,03 kvadrātmetri uz vienu iedzīvotāju, Lietuvā - 1,05 kvadrātmetri, bet Igaunijā - 1,10 kvadrātmetri.

Savukārt tirdzniecības platību produktivitāte ES dalībvalstīs pērn palielinājās par 2,7%. sasniedzot gandrīz 4200 eiro uz vienu tirdzniecības platības kvadrātmetru. Tās ir labas ziņas mazumtirdzniecības veikaliem, kas bija spējīgi gūt peļņu divus gadus pēc kārtas pēc vairākus gadus ilguša lejupejoša snieguma.

Baltijas valstu vidū Latvijā tirdzniecības platību produktivitāte 2015.gadā bija zemākā - 2510 eiro uz vienu kvadrātmetru, kamēr Lietuvā šis rādītājs bija 2634 eiro, bet Igaunijā - 3288 eiro.

Minētos tirgus rādītājus "GfK" novērtēja 33 Eiropas valstīs. Pētījums ir daļa no jaunā "Across" žurnāla izdevuma, kas tiek laists klajā Starptautiskās Tirdzniecības centru padomes (ICSC) Eiropas konferencē Milānā, Itālijā.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)