Banner 980x90

OCTA tirgus turpina apdrošinātājiem nest zaudējumus

Lai gan ikvienam autovadītājam zināms, ka OCTA – obligātā civiltiesiskās atbildības apdrošināšana – obligāti jābūt katram auto, kas piedalās ceļu satiksmē, tomēr vēl joprojām ir autovadītāji, kas ignorē šo likumu un piedalās ceļu satiksmē ar transportlīdzekli bez obligātās apdrošināšanas polises. Likums nosaka, ka ikvienam transportlīdzekļa īpašniekam šī apdrošināšanas polise jāiegādājas. Pārvietojoties ar auto bez OCTA apdrošināšanas, autovadītāju sagaida ne tikai sods naudas izteiksmē, bet arī 2 soda uzskaites punkti.  

OCTA apdrošināšana ir obligāta. Lai gan pieaugot transportlīdzekļu skaitam,  ik gadu to iegādājas arvien vairāk auto īpašnieku, pēdējos deviņus gadus OCTA tirgus apdrošinātājiem nes pārsvarā zaudējumus. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) publicētie dati ik gadu norāda, ka OCTA tirgus zaudējumu apjoms pieaug. Par spīti tam, ka arī šogad LTAB paredz OCTA polišu cenu kāpumu pat 10% apmērā, tas nemaina situāciju ar zaudējumiem nozarei kopumā. 2015. gada ceturksnī OCTA nozares zaudējumi ir par piektdaļu augstāki nekā līdzīgā periodā iepriekšējā gadā. Turpina augt arī izmaksas no Garantijas fonda. Skatoties pēc statistikas datiem, šī gada pirmajos trīs mēnešos apdrošināšanas sabiedrības OCTA tirgū iekasējušas par 4% vairāk nekā iepriekšējā gada šajā pašā periodā, savukārt, skatoties pēc izmaksāto atlīdzību summas, – tā šī gada pirmajos trīs mēnešos ir par 12% lielāka nekā pērn analogā laika periodā. 

Pēdējo divu gadu laikā izmaksāto atlīdzību pieaugums ir par pieciem procentiem straujāks nekā parakstīto prēmiju pieaugums, respektīvi – tiek izmaksāts vairāk, nekā saņemts. 

Atgādinot – piedaloties satiksmē bez OCTA un izraisot ceļu satiksmes negadījumu, vainīgajam par zaudējumiem cietušajam jāmaksā no savas kabatas. Lielāku zaudējumu gadījumā, kad vainīgais nav spējīgs tūlītēji samaksāt zaudējumu summu, zaudējumus sedz Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas birojs, vēlāk zaudējumu atmaksu regresa kārtībā piedzenot no vainīgās puses. Šis process var būt ilgs un sarežģīts.

Savukārt, izraisot ceļu satiksmes negadījumu ar transportlīdzekli, kuram ir iegādāta OCTA apdrošināšanas polise, tā sedz zaudējumus, ja bojāts trešās personas īpašums vai veselība. Polise sedz zaudējumus gan par transportlīdzekļa bojājumiem, t.s. izdevumus, kas nepieciešami remontam pēc ceļu satiksmes negadījuma, lai novērstu radušos bojājumus. Tāpat tiek segti zaudējumi, ja transportlīdzeklis vairs nav remontējams pēc CSNg – transportlīdzeklis bojāts tik smagi, ka to atjaunot vairs nav ne tehniski iespējams, ne ekonomiski vērts. Tiek atlīdzināti arī izdevumi, kas rodas, transportlīdzekli evakuējot no negadījuma vietas. Tāpat OCTA sedz zaudējumus, ja bojātas ceļa konstrukcijas, būves, ēkas, vide un to īpašnieks pieprasījis atlīdzināt zaudējumus. Ja negadījumā iesaistīti arī cietušie, OCTA sedz medicīniskos izdevumus. Polisē paredzēta arī kompensācija darba spēju zuduma vai apgādnieka nāves gadījumā. Nepieciešamības gadījumā tiek segti arī morālie kaitējumi – sakropļojums, fiziskās traumas vai negadījuma rezultātā radusies invaliditāte cietušajam.

Avots: http://www.krusttevs.com/raksti/nauda_un_vara/ekonomiskas_aprises/1844-octa_tirgus_turpina_apdrosinatajiem_nest_zaudejumus__teju_9_gadus_pec_kartas_

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)