Artūrs Skrastiņš - Bērni un pedagogi ir pelnījuši šādu skolu
Augustā Valmieras sākumskolai piešķirts Promethean Izglītības izcilības centra statuss. Visā pasaulē šāds statuss ir tikai 50 izglītības iestādēm, un Austrumeiropā Valmieras sākumskola ir pirmā un līdz šim vienīgā iestāde, kas saņēmusi apliecinājumu, ka atbilst Promethean izpratnei par 21. gadsimta skolu. Par piešķirto izcilības centra statusu, otro mācību gadu jaunajā skolā, kā arī par iecerēm stāsta Valmieras sākumskolas direktors Artūrs Skrastiņš.
Kā Valmieras sākumskolā sācies jaunais mācību gads?
1. septembrī jaunajā skolā uzsākām otro mācību gadu. Mums ir daudz izaicinājumu, pacilātības un darba prieka. Prieku mums rada gan pagājušajā mācību gadā sasniegtie lieliskie mācību rezultāti, gan arī labā ziņa, ka Valmieras sākumskolai piešķirts Promethean Izglītības izcilības centra statuss. Tāpat esam gandarīti, ka skolā nokomplektētas četras pirmās klases – kļūstam arvien vairāk un pamazām virzāmies uz optimālo skolēnu skaitu. Šo mācību gadu tematiski nodēvējām par bišu gadu, jo iepriekš esam cītīgi strādājuši kā kārtīgas darba bites. Liels prieks, ka Zinību dienā jaunajā amfiteātrī salidoja tik daudz mazu un lielu bišu - bērni, viņu vecāki un vecvecāki.
Cik skolēni šajā mācību gadā Valmieras sākumskolu sauc par savējo?
1. septembrī mācības mūsu skolā uzsāka 461 bērns, tas ir, par 18 audzēkņiem vairāk nekā pirms gada. Lai arī ir nokomplektētas četras pirmās un četras otrās klases, vēl ir visas iespējas palielināt skolēnu skaitu, jo klases iekārtotas tā, lai tajās varētu mācīties līdz pat 30 bērniem. Manuprāt, optimālais skolēnu skaits klasē ir 24 līdz 26 bērni, un, ja katrā klašu grupā būtu četri klašu komplekti, varētu teikt, ka skola ir piepildīta un visi resursi tiek izmantoti efektīvi.
Kas iecerēts šajā mācību gadā un ko plānojat paveikt tuvākā nākotnē?
Visi pasākumi un notikumi mūsu skolā tiek veidoti ar savu domu un nozīmi. Noteikti turpināsim organizēt jau tradicionālos pasākumus, piemēram, bērnu ražoto izstrādājumu tirdziņu, kas veicina uzņēmējdarbības iemaņu apgūšanu, valsts svētku sarīkojumus, atbalstīsim latviskuma apziņas veidošanu. Bērnu ražoto izstrādājumu tirdziņš pagājušajā gadā pulcēja vairāk nekā 120 pārdot gribētāju. Bijām pārsteigti, ka tik daudz bērnu kopā ar saviem vecākiem bija kopā strādājuši, lai pārdošanai izgatavotu gan adījumus, nozīmītes, gan dažādus koka izstrādājumus un citas pašdarinātas lietas. Tirdziņš bija aizņēmis visu skolas otro stāvu.
Nenoliedzami, tagad un arī nākamajos gados mūsu lielākais izaicinājums saistīts ar Promethean Izglītības izcilības centra statusu. Labi apzināmies, ka no mums tiks prasīts daudz. Turpināsim jau uzsākto sadarbību ar izdevniecību Lielvārds, kas veic mūsu skolotāju izglītošanu. Tiekoties ar Lielvārda pārstāvjiem, apgūstam daudz jauna un nostiprinām jau apgūtās zināšanas. Esam iecerējuši noslēgt memorandu, ka mūsu skola tiks iesaistīta jaunu mācību līdzekļu izgatavošanā un jau gatavu mācību līdzekļu aprobācijā. Tas ir arī viens no Izglītības izcilības centra uzdevumiem – veicināt inovatīvu pieeju meklēšanu un izmantošanu izglītībā. Ceru, ka skolēni arī šogad leposies un rūpēsies par savu skolu tāpat, kā to darīja iepriekšējā mācību gadā.
Jau minējāt, ka Valmieras sākumskolai piešķirts Promethean Izglītības izcilības centra statuss. Ko tas nozīmē iestādei un iestādes kolektīvam?
Kolektīvam tas bija liels pārsteigums. Kā iestādes vadītājs jau nojautu, ka skola varētu saņemt šādu statusu. Promethean ir viens no pasaules vadošajiem interaktīvo izglītības tehnoloģiju ražotājiem, kas piedāvā uz skolēnu vajadzībām un savstarpēju sadarbību vērstus risinājumus. Ar Promethean interaktīvajām tehnoloģijām aprīkotas vairāk nekā 750 000 klases visā pasaulē, galvenokārt angliski runājošās valstīs. Uzņēmums ne tikai ražo un piedāvā savu produkciju, bet vienlaikus veicina izpratni par modernu, mūsdienīgu un 21. gadsimtam atbilstošu izglītību. Promethean pārstāvji nepārtraukti sekoja līdzi jaunās skolas darbam, bija lietas kursā par tās iekārtojumu un aprīkojumu. Viņi interesējās arī par mūsu skolas filozofiju, par to, kā izmantosim iegādāto aprīkojumu. Izvērtējot visus iepriekš minētos apstākļus, pārstāvji atzina, ka Valmieras sākumskola atbilst viņu izpratnei par mūsdienīgu 21. gadsimta skolu.
Visā pasaulē ir tikai 50 skolas, kam piešķirts šāds statuss, un Astrumeiropā pagaidām esam pirmie un vienīgie. Tas mums nozīmē papildu darbu, pienākumus un atbildību, lai attaisnotu augsto novērtējumu. Skolotājiem un bērniem būs jāstrādā ar dažādām inovatīvām un līdz šim nezināmām lietām, piemēram, sadarbībā ar Lielvārdu mums tiek piegādāti jauni un vērtīgi mācību materiāli, kas ir lielisks palīgs skolotājiem, taču, lai neradītu skolēniem un skolotājiem nevajadzīgu pārslodzi, nedrīkstam visas jaunās lietas ieviest pārāk intensīvi un strauji. Darīsim visu pakāpeniski un pārdomāti, soli pa solim. Vēl piešķirtais statuss nozīmē, ka mums būs jādalās savā pieredzē ar citām skolām. Ja pirmajā gadā viesi pie mums brauca galvenokārt skatīties skaisto, jauno skolas ēku un modernās klašu telpas, kā arī skolas aprīkojumu, tad šogad pievērš arvien lielāku uzmanību arī mūsu skolā piemērotajām mācību metodēm un saturam. Vienmēr esmu uzsvēris, ka esam pateicīgi Valmieras pilsētas pašvaldībai, Eiropas Reģionālās attīstības fondam un valstij par finansiālo atbalstu skolas būvniecībā. Pateicoties viņu ieguldījumam, skola saņēmusi arī titulu "Gada Labākā būve Latvijā 2010". Taču, kad viesi man jautā, kāds tieši ir mūsu pašu nopelns, vienmēr pacietīgi skaidroju, ka ar piešķirto finansējumu un ēkas būvniecību īstais un pamatīgais darbs tikai sākās. Viss skolas kolektīvs ilgstoši un nenogurstoši strādāja pie telpu iekārtojuma, programmu un iekārtu izvēles, pielietojot visu savu izdomu, izpratni, pūles un idejas.
Kā bērni un pedagogi jūtas jaunajā skolā?
Bērni un pedagogi ir pelnījuši šādu skolu. Protams, darbs jaunajās telpās ir pilnīgi atšķirīgs no iepriekš ierastā. Ja vecajā skolā skolotājs atverot ārdurvis, uzreiz redzēja savu klasi un arī visu pārējo skolu, ja viņa pateikto bērni daudz labāk dzirdēja, tad jaunajā skolā un tās plašajā teritorijā visu pārredzēt un piesaistīt uzmanību ir daudz grūtāk. Skolotājiem pilnībā mainījusies ikdienas rutīna un ir daudz jādomā, kā un ko paveikt citādāk. Pozitīvi, ka pedagogi ieguvuši pastāvīgu darba telpu, kā arī tas, ka strādājam vienā maiņā. Ir iegūta skaista, plaša bibliotēka, sporta un aktu zāles un ēdināšanas komplekss. Vēlos uzsvērt, ka jebkuru panākumu pamatā ir bērnu, pedagogu un vecāku kopdarbs, kur liela papildu nozīme ir arī apkārtējai videi. Līdz ar to viss kopā radījis labu lidojumu, jo pagājušajā mācību gadā izdevās sasniegt vislabākos mācību rezultātus skolas pastāvēšanas vēsturē. Pilsētas un novadu mācību priekšmetu olimpiādēs mūsu skolēni ieguva divpadsmit 1.vietas, sešas 2.vietas un sešas 3.vietas. Latvijas 38. atklātajā olimpiādē matemātikā 5.klašu grupā iegūtas trīs 2.vietas, bet 6. klašu grupā – viena 3.vieta. Rezultāti liecina par jaunu tendenci - palielinājies olimpiādēs iegūto 1. vietu skaits. Būtu labi, ja tas saglabātos ilgtermiņā, taču saprotu, ka rezultātus ietekmē arī apstākļu maiņa, līdz ar to lielāks bērnu un skolotāju entuziasms. Lai suminātu skolēnus par augstvērtīgiem rezultātiem mācībās, esam izveidojuši arī savu īpašo skolas balvu, ko pavasarī saņēma tie 49 skolēni, kuri pagājušo mācību gadu pabeidza ar vērtējumu, kas bija ne mazāks kā astoņas balles, kā arī valsts olimpiāžu 1.-3. vietu ieguvēji. Patīkami, ka trešā daļa Valmieras sākumskolas skolēnu bija ieguvuši ne mazāk kā septiņu ballu vērtējumu katrā mācību priekšmetā, un visi jau zina, ka tās nav dāvinātas, bet godam nopelnītas atzīmes. Protams, viss dzīvē mainās – ir kāpumi un ir kritumi, tomēr ceru, ka šie labie rezultāti saglabāsies. Nevaru nepieminēt arī ciešo sadarbību ar skolēnu vecākiem un Vecāku domi Aijas Freimanes vadībā.
Kā raksturojat skolas pedagogu kolektīvu?
Valmieras sākumskolas pedagogu kolektīvs ir vienots. Skolotāji ir malači! Viņi ir gatavi nepieciešamības gadījumā viens otru aizstāt, vienmēr spēj vienoties darbam un strādā nopietni, kvalitatīvi un atbildīgi. Ieejot pirmajā klasē jau nav variantu – ja pedagogs nav gatavs bērnu nodarbināt, bērns ņem varu savās rokās. Novērtējot skolotāju grūto darbu, saku paldies par to, ka viņi spēj ar visu tikt galā. Nav viegli, jo nav jau mācības vien, bet arī došanās ekskursijās un pārgājienos, klases vakaru organizēšana, bērnu gatavošana pasākumiem un koncertiem. Vēlos pateikties arī skolotāju ģimenēm, kuras saprot un atbalsta mūsu pedagogus.
Kādas ir audzēkņu brīvā laika pavadīšanas iespējas ārpus stundām?
Mūsu devīze ir "Mācīties darot!", tādēļ cenšamies saviem skolēniem piedāvāt saturīgas un daudzveidīgas brīvā laika pavadīšanas iespējas. Valmieras sākumskolas audzēkņi var iesaistīties gan fiziskās, gan garīgās aktivitātēs – mums ir četri deju kolektīvi ar nosaukumu "Pērkonītis", trīs kori, skolēnu teātris "Karamele", teātra sports, šahs, dambrete, tūrisms, robotronika, fotopulciņš, vides pulciņš, prasmju akadēmija un vairāki citi. Skolā ir arī klasiskās dejas pulciņš – bērni var apgūt baletu. Šajā pulciņā gan varētu vēlēties lielāku zēnu apmeklējumu, bet, iespējams, ar laiku puišu skaits tomēr palielināsies, jo pamazām mazinās aizspriedumi un stereotipi par zēniem, kuri nodarbojas ar baletdejošanu. Jāsaka, ka visi pulciņi ir ļoti labi apmeklēti, darboties gribošu bērnu tajos netrūkst.
Jūs Valmieras sākumskolas direktora amata pienākumus sākāt pildīt 2009. gada februārī. Kā vērtējat šo laiku direktora amatā? Ko izdevies paveikt un ko esat iecerējis izdarīt?
Strādājot izglītības sistēmā, esmu uzkrājis pieredzi, piedalījies dažāda līmeņa pasākumos, konferencēs, dzirdējis un redzējis, kas notiek izglītības iestādēs Latvijā un citās valstīs. Diemžēl strādājot Izglītības un zinātnes ministrijā ne vienmēr varēju savas idejas realizēt. Darbu Valmieras sākumskolā uzsāku brīdī, kad jaunās skolas betona korpuss jau bija uzsliets un sākās praktiskais darbs pie tā, kā un kādu skolu veidot. Kopā ar pedagogu kolektīvu piedalījāmies it visā - sākot no krāsu toņu izvēles līdz pat klašu iekārtojumam. Tas bija radošs un spraigs laiks. Daudz ideju smēlos starptautiski atzītā grāmatā "Jaunais mācību apvērsums un septiņas atslēgas tā veicināšanai", kurā rakstīts par mācību metodēm un to, kā strādāt jaunā gadsimta skolās. Savukārt ministrijā pārraudzīju projektu "Dabaszinātnes un matemātika" – šī pieredze noderēja darbā pie klašu aprīkošanas un iekārtošanas, jo zināju, ar kādu aprīkojumu vēlos nodrošināt skolu. Nevaru nepieminēt Valmieras pilsētas toreizējo pašvaldības IT nodaļas darbinieku Ingu Klieči, viņš manu teikto saprata no pusvārda un ar savām IT zināšanām īstenoja manas pedagoga idejas, sameklējot un piedāvājot atbilstošu programmatūru. Neatsverams atbalsts bija un ir mani vietnieki Inta Adamsone, Sanita Eglīte, Inese Zēģele, Signe Lūsiņa, Baiba Balode, Ilze Bruņiniece. Aktīvi un spēcīgi strādā skolas arodorganizācija Sandras Karnītes, tagad Sanitas Tauriņas vadībā. Daudz darba bija direktora vietniekam saimnieciskajā darbā Zintim Krūklim, lai kopā ar tehniskajiem darbiniekiem pārvestu mēbeles un iekārtas no iepriekšējās skolas ēkas Rīgas ielā 42. Bija patīkami sastrādāties gan ar pašvaldības darbiniekiem, gan ar būvniekiem. Man patika šis praktiskās darbības laiks, jo var redzēt kopdarba rezultātu. Tuvākajā laikā jāturpina darbs pie skolas labiekārtošanas, jo dažādu iepirkuma peripetiju dēļ šis process nav pabeigts. Tāpat vēlos attīstīt ideju par jaunu pieeju zēnu mājturības un tehnoloģiju mācību priekšmetam, iekārtot mūsdienīgu mācību kabinetu, aprīkojot to ar jaunākajām tehnoloģijām. Daži iepirkumi jau uzsākti, citi vēl jāturpina, piemēram, par jauno Unimat darba rīku komplektu iegādi. Vēl jāpilnveido arī meiteņu darbmācības kabinets, kur plānojam mācību procesā pielietot visas mājsaimniecībā nepieciešamās ierīces, lai bērni zina, ko darīt ar katru no tām. Vēlos pie skolas ierīkot nelielu futbola laukumiņu, kur bērni labos laika apstākļos starpbrīžos varētu padzenāt bumbu un iztērēt uzkrāto enerģiju. Esmu pārliecināts, ka kopā ar Valmieras Valsts ģimnāziju atradīsim risinājumu šāda laukuma izveidei. Priecājos, ka ar tuvākajiem kaimiņiem – ģimnāzijas direktoru Jāni Zemļicki un ģimnāzijas pedagogu kolektīvu – izveidojusies cieša un cieņas pilna sadarbība. Sadarbojamies gan mājturības un tehnoloģiju, gan vācu un franču valodas apmācībā, mums ir vairāki kopīgi projekti un daudz ideju, piemēram, savās telpās esam uzņēmuši Valmieras Valsts ģimnāzijas organizētā Starptautiskā jauniešu koru festivāla dalībniekus.
Jūsu novēlējums pedagogiem, skolēniem un viņu vecākiem jaunajā mācību gadā?
Novēlu, lai nezūd prieks un vēlme darīt! Lai pietiek spēka un veselības paveikt visu iecerēto!
Uz sarakstu