Kāpēc ikvienam nepieciešams papildus uzņemt D vitamīnu

Ja reiz ir viens vitamīns, par kura nozīmi tiek runāts īpaši bieži, tad tas ir D vitamīns. Tā loma cilvēka organismā ir ļoti nozīmīga. Bet Latvijas kontekstā diemžēl jāatzīst, ka vairumam cilvēku ir novērojams D vitamīna deficīts. Tam par iemeslu ir mūsu atrašanās vieta uz planētas, jo saules staru intensitāte un krišanas leņķis šeit ir tāds, ka nespējam savam organismam iegūt nepieciešamās D vitamīna devas dabiskā veidā. Tāpat arī ar pārtiku nav iespējams uzņemt D vitamīnu pietiekamā daudzuma. 

Tāpēc ārsti uzsver, ka ikvienam mūsu valstī vajadzētu D vitamīnu uzņemt papildus. Ja bērniem šo jautājumu kontrolē ģimenes ārsts, kurš norāda devas, kādās bērnam jau kopš dzimšanas jāuzņem D vitamīns, tad pieaugušie vairāk tiek atstāti novārtā, lai gan tas ir tikpat nozīmīgi.

Ziemeļu puslodē D vitamīna deficīts ir izplatīts
Jau sen ir zināms, ka Ziemeļu puslodē dzīvojošajiem cilvēkiem ir novērots D vitamīna deficīts, it īpaši tiem, kuri dzīvo tālāk no ekvatora. Tāpat vairāki pētījumi pierāda, ka D vitamīna trūkums novērots pat 50% pasaules iedzīvotāju. 

D vitamīna deficīta riskam īpaši pakļautas vairākas cilvēku grupas:
• bērni vecumā līdz 5 gadiem;
• cilvēki vecumā pēc 65 gadiem;
• grūtnieces un ar krūti barojošas sievietes;
• cilvēki ar lielu lieko svaru.

Bet D vitamīns var trūkt jebkuram cilvēkam, no tā nav pasargāts neviens. Neskatoties uz to, ka šķietami saulē tiek pavadīts daudz laika, var būt dažādi faktori, kas kavē D vitamīna veidošanos. Kā arī var netikt uzņemts pietiekams daudzums D vitamīna, kas vienalga ir deficīts un atstāj negatīvu ietekmi uz organismu.

D vitamīna uzņemšanu samazina saules aizsargkrēmi
Latvijā saulainā sezona jau tā ir īsa, kā arī ne vienmēr šajā periodā laika apstākļi ir tik labi, lai katru dienu gozētos saulītē. Tomēr būtisks ir fakts, ka D vitamīna veidošanos ādā aizkavē saules aizsargkrēma izmantošana, kas savukārt aizsargā no UV staru kaitīgās ietekmes. Tā kā ārsti mudina ikvienu izmanto saules aizsargkrēmu, lai pasargātu sevi no ādas saslimšanām, ko var izraisīt UV stari, tad nevaram būt pārliecināti, ka uzņemam vajadzīgo D vitamīna devu no saules. Tas noved pie loģiska secinājuma – vislabāk un drošāk D vitamīnu papildus uzņemt visu laiku, lai uzturētu to vajadzīgajā normā. Vai vismaz periodā no oktobra līdz aprīlim.

Savu D vitamīna līmeni var uzzināt, veicot analīzes
Visdrošāk par to, kāda organismā ir situācija ar D vitamīnu, var uzzināt, veicot analīzes. Optimālais līmenis, kam vajadzētu būt, ir 45-55 ng/ml. Ja šis rādītājs ir zem 30, tad jau skaidrs, ka ir D vitamīna deficīts, bet, ja rādītājs ir ap 10 ng/ml, tad situāciju jau var saukt par kritisku. 

Veikt D vitamīna analīzes vajadzētu ikvienam, lai pārliecinātos par to, vai netrūkst šī tik svarīgā vitamīna un vajadzības gadījumā pēc iespējas ātrāk uzsāktu rīkoties, lai situāciju uzlabotu. D vitamīna ilgstošs deficīts ir bīstams veselībai.

D vitamīna līmeni var paaugstināt jau dažu mēnešu laikā, lietojot to papildus. D vitamīns nopērkams aptiekās dažādās formās un devās, tas pieejams gan pilienu, gan smidzināmā, gan kapsulu veidā, gan iekļauts citu vitamīnu kompleksos. Piemērotāko D vitamīna uzņemšanas veidu, vadoties pēc individuālās situācijas, ieteiks ārsts vai farmaceits.

D vitamīna nozīme organismā un tā deficīta sekas
Šis vitamīns organismā ir nozīmīgs vairāku iemeslu dēļ. D vitamīns ir ļoti būtisks imunitātei, tas kavē saslimšanas un sekmē izveseļošanos. Tāpat D vitamīns ir būtisks kaulu veselībai, tas samazina sirds saslimšanu, diabēta un atsevišķu vēža veidu riskus. D vitamīns palīdz regulēt ķermeņa svaru, saglabā smadzeņu funkcijas novecojot, samazina reimatoīdā artrīta veidošanās risku. Tāpat D vitamīna trūkums var veicināt virkni hronisku saslimšanu veidošanos – depresiju, astmu, migrēnu, ekzēmu, neauglību, zarnu iekaisumus, osteoporozi, šizofrēniju, tuberkulozi un vēl daudzas citas slimības.

Pārtikas produkti, kas satur D vitamīnu
Protams, D vitamīns atrodams arī pārtikas produktos. Tos var un vajag uzņemt, bet jāatceras, ka ar uzturu vien regulāri uzņemt vajadzīgo D vitamīna devu nav iespējams, tāpēc jādomā par veidiem, kā papildināt organismu ar D vitamīnu mākslīgā veidā. Produkti, kuri ir D vitamīns lielākā koncentrācijā, ir lasis, tuncis, sardīnes, zivju eļļa, piena produkti, olas.