Banner 980x90

Riepu utilizācija, kad tās savu mūžu nokalpojušas

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Riepas ir viena no tām automašīnas komponentēm, kuras nolietojas salīdzinoši ātri un laika gaitā atkārtoti jāmaina pret jaunām. Tā kā riepas satur videi kaitīgas vielas, tās nepieciešams pareizi pārstrādāt jeb utilizēt. Automašīnu uz ceļiem nepaliek mazāk, līdz ar to nolietoto riepu skaits turpmākajos gados tikai pieaugs. Tuvojoties pavasarim, kad sāksies vasaras riepu maiņas trakumi, daudziem atbrīvošanās no vecā riepu komplekta kļūs par tikpat aktuālu jautājumu kā, kur meklēt lētas vasaras riepas. Kur un kā pareizi un likumīgi nodot nolietotās riepas uzzināsi šī raksta turpinājumā!

Kad jāmaina vasaras riepas un pēc kādām pazīmēm to noteikt? 
Vasaras riepas Latvijā drīkst lietot, sākot ar 1. martu, taču realitātē riepu maiņas nepieciešamību nosaka laikapstākļi. Ja gaisa temperatūra sāk turēties vismaz +7 °C robežās, vari droši savu auto apaut ar vasaras sezonai paredzētu komplektu. Pie mums vasaras riepu maiņas bums izteikti parādās aprīlī.

Lai arī riepas nav mūžīgas, pie pareiziem uzglabāšanas un ekspluatācijas apstākļiem arī lētas vasaras riepas var nokalpot daudzas sezonas. Lai noteiktu, kad riepu dzīves cikls tuvojās savām beigām un kad tām ir pienācis laiks doties uz utilizāciju, jāpievērš uzmanība šādām pazīmēm.

Protektora dziļums
Minimālais pieļaujamais vasaras riepas protektora dziļums, ko nosaka valsts likumdošana, ir 1,6 mm, – ja riepu protektora dziļums ir mazāks par minēto, ar šādām riepām Tev ir aizliegts piedalīties kopējā satiksmē. Tomēr ne tikai no izrakstīta soda Tev būtu jābaidās – riepas ar nodilušu protektoru nenodrošinās nepieciešamo saķeri, sevišķi uz slapja ceļa, ievērojami samazinot Tavu un pasažieru drošību!

Nevienmērīgs riepas nodilums
Ne vien riepas pilnīgs, bet arī daļējs nodilums var ievērojami pasliktināt riepas veiktspēju. Ja – vienalga, vai dārgas vai lētas – vasaras riepas ārmala ir ar atļauto protektora dziļumu, bet riepas iekšmala ir nodilusi, šāda riepa ir jāmaina! Riepu protektori ir speciāli izstrādāti, lai novadītu ūdeni, un to zīmējuma abas puses darbojas unisonā, lai nodrošinātu maksimālu saķeri, tāpēc arī daļējs protektora nodilums ir pielīdzināms visas riepas ekspluatācijas mūža beigām. Nevienmērīgu riepas nodilumu var izraisīt:
• nepareizi noregulēta automašīnas riteņu savirze,
• nenobalansēti riteņi.

Par nevienmērīgu riepu nodilumu var liecināt stūres vibrācijas, braucot lielākos ātrumos. Tomēr reizēm pie vainas ir pati balstiekārta, tāpēc, ja Tava auto stūre pie noteikta ātruma sāk vibrēt, dodies pie auto servisa speciālista, lai noteiktu problēmu un to atrisinātu – šādi ietaupīsi naudu par riepām un iespējamiem auto piekares remonta darbiem.

Foto: Shutterstok.comFoto: Shutterstok.com


Vizuāli riepas bojājumi
Pārbaudot sava auto riepu stāvokli, neaizmirsti apskatīt ne tikai riepas protektoru, bet arī sānu malas. Ja pamani kādu nelīdzenumu vai tā saukto pumpu – burbuļveida uzblīdumu riepas sānu malā –, atliec braucienu, pirms neesi konsultējies ar riepu speciālistu, visticamāk, šāda riepa vairs nebūs derīga braukšanai. Šāds defekts var rasties, riepu uzsitot uz apmales vai iebraucot dziļākā bedrē, kā arī tas gluži vienkārši var būt lētas vasaras riepas ražošanas defekts. Jebkurā gadījumā, šāds bojājums ir bīstams, jo sevišķi pie lielākiem ātrumiem riepa var plīst un radīt ļoti bīstamu situāciju uz ceļa.

Riepu vecums
Riepu kvalitāti un veiktspēju nosaka ne tikai to fiziskais nolietojums uz ceļa, bet arī laika zobs, tām glabājoties noliktavās, garāžās un servisos. Cik vecas riepas var lietot un neuztraukties par drošību? Pieņemts uzskatīt, ka maksimālais riepu mūžs ir ap 10 gadiem, ja tās nav ļoti lētas vasaras riepas, tomēr eksperti norāda, ka riepām, kuras vecākas par 5 gadiem, jau jāsāk pievērst pastiprināta uzmanība un jāseko līdzi to veiktspējai uz ceļa. Ar laiku riepu gumija kļūst cieta, kas noved pie:
• pasliktinātas saķeres pat siltos un sausos laika un ceļa apstākļos;
• riepu deformācijas – plaisām un riepas profila izliekšanās.

Riepām nav noteikta derīguma termiņa, jo to mūžs ir atkarīgs no tā, kur un kādos apstākļos tās uzglabātas. Kā likums, vislabākie apstākļi riepu glabāšanai ir slēgtas telpas ar vienmērīgu temperatūru, kur tās ir pasargātas no tiešiem saules stariem. Tomēr, ja nevari noteikt, kā un kur riepas tikušas uzglabātas, vismaz varēsi noteikt to vecumu pēc izgatavošanas datiem – tie atrodami uz katras riepas sānu malas, kas ir četrciparu kombinācija aiz DOT marķējuma, kur pirmie divi skaitļi norāda uz ražošanas nedēļu, bet nākamie divi – ražošanas gada pēdējiem diviem skaitļiem. Piemēram, kombinācija "2110" nozīmē, ka riepa ražota 2010. gada maijā. 

Foto: Shutterstock.comFoto: Shutterstock.com
Kā paildzināt riepu mūžu?
Lai gan laika ietekmi uz riepu ietekmēt nevar, ir pāris priekšnosacījumu riepu ekspluatācijā, kas palīdzēs pagarināt gan dārgas, gan lētas vasaras riepas mūžu. Ievēro šos padomus un riepas mainīsi retāk!
• Uzturi riepā vienmērīgu spiedienu. Katrai riepai ir noteikts spiediena diapazons, kurā tā sniegs labāko veiktspēju. Ja esi piepumpējis riepas pēc riepu un auto ražotāja norādījumiem, uzmani, lai šāds spiediens riepās būtu visu laiku. Biežas un krasas spiediena maiņas, braukšana ar riepu, kurā ir nepietiekams spiediens, kā arī pārpumpētu riepu lietošana, negatīvi atsauksies uz riepas ilgdzīvotību.
• Pārliecinies, ka riepas un diski ir nobalansēti. Riepu disbalanss ir nosakāms pēc vibrācijām, kuras var izjust caur stūres ratu. Šāda braukšana ne vien radīs diskomfortu, bet arī ātrāk nodeldēs riepu protektoru. Lai arī praksē riepas tiek balansētas pie katras riepu maiņas, riepas balanss var tik izjaukts, braucot pa sliktiem ceļiem, tāpēc jebkādu aizdomu gadījumā vēries pie riepu speciālistiem pēc padoma – iespējams, riepas ir jāpārbalansē.
• Izvairies no agresīviem manevriem un straujas kustības uzsākšanas, kas noved pie riteņu izspolēšanas. Agresīva braukšana ievērojami samazinās riepas mūžu.
• Pasargā riepas no eļļu un dažādu ķimikāliju ietekmes. Ja turi savu auto garāžā, pārliecinies, ka auto riepas nesaskaras ar izlietu motoreļļu, benzīnu un citām ķimikālijām. Šādas vielas var izraisīt ķīmisku reakciju un nopietni bojāt riepas.
• Pirms montē riepu, pārbaudi disku! Arī pavisam jauna riepa var ātri tik sabojāta, ja to montēsi uz bojāta diska. Pārliecinies, ka disks ir taisns un tā iekšmala nav savērpta, ar asām malām vai izteiktu koroziju.
• Izvairies no braukšanas pa sliktiem ceļiem. Asas bedres un šķembas uz ceļa nopietni bojā riepu. Ja savā maršrutā, braucot pa sliktāku ceļu, ietaupīsi vien pāris kilometru, izvēlies mazliet garāku posmu ar labāku ceļu segumu.
• Visbeidzot, esi ekonomisks, bet ne skops. Pārāk lētas vasaras riepas var nākties mainīt daudz biežāk nekā dārgākas, kas šķietamo ietaupījumu pārvērtīs liekos izdevumos un samazinātā braukšanas veiktspējā.

Foto: Shutterstock.comFoto: Shutterstock.com
Nelegālās riepu izgāztuves
Kad riepu mūžs tomēr ir beidzies, rodas jautājums, kur likt vecās riepas? Riepu neparocīgo izmēru dēļ tās nevarēsi vienkārši izmest kopējā atkritumu konteinerī, turklāt tās klasificējamas pie kaitīgajiem atkritumiem, tāpēc šāda rīcība būs arī nelikumīga. Daudzi neapdomīgi cilvēki tās mēdz krāt pagalmos vai vēl ļaunāk – atstāt mežmalās vai nelegālajās izgāztuvēs. Riepas sadalīšanās process ir ilgāks par 100 gadiem, un tās izdala videi kaitīgas vielas, tāpēc neļauj tām nonākt apkārtējā vidē!

Arī pilsētās nelegālo riepu izgāztuves un glabātuves ir nopietna problēma. Daudzi privātie riepu pārstrādātāji tās tikai uzkrāj, bet ar pārstrādi nesteidzas. Uzkrāto riepu kalni ir kā bumba ar laika degli, un ugunsnelaime var izraisīt milzīgu ugunsgrēku, kam ir potenciāls paralizēt lielus pilsētas apvidus degošo riepu, melno dūmu un gaisa piesārņojuma rezultātā.

Kā pareizi utilizēt un kur nodot vecās riepas?

Auto riepu servisā

Liela daļa autoservisu piedāvā bezmaksas veco riepu savākšanas pakalpojumu pie nosacījuma, ka jauns riepu komplektu tiks iegādāts pie šī paša pakalpojuma sniedzēja. Ja tomēr esi iegādājies riepas citur, piemēram, internetā, par riepu pieņemšanu serviss, visticamāk, iekasēs nelielu pieņemšanas maksu, sākot no aptuveni 0,50 centiem par vienu riepu. Tas noteikti būs tālredzīgāks un ekonomiskāks lēmums, nekā izsviest riepas mežā un samaksāt LR likumdošanā paredzēto sodu, kas var sasniegt 1000 eiro.

Atkritumu pieņemšanas punktos visā Latvijā
Lielākā daļa atkritumu apsaimniekotāju paredz iespēju nodot auto riepas to atkritumu nodošanas punktos. Atkritumu apsaimniekošanas sistēma Latvijā paredz iespēju privātpersonām bez maksas nodot utilizācijai līdz četrām nolietotām vieglo transportlīdzekļu riepām gada laikā. Tev tuvākie specializētie riepu nodošanas punkti atrodami www.atkritumi.lv mājaslapā.

Ņemot vērā, ka riepas mūžs ir ap pieciem gadiem, regulāri utilizējot un neuzkrājot riepu kalnus savā īpašumā, ar vienu bezmaksas riepu nodošanas reizi gadā vidusmēra autobraucējam būs pietiekami, lai nevajadzētu meklēt alternatīvus veidus, kā tikt no tām vaļā. Ja tomēr esi uzkrājis lielāku riepu daudzumu, to tāpat vari nodot šajos punktos par maksu, kura svārstās no aptuveni 50–150 eiro par tonnu, ko, pārrēķinot uz dažiem riepu komplektiem, nepavisam nebūs dārgi.

Foto: Shutterstock.comFoto: Shutterstock.com


Kādus materiālus iegūst no pārstrādātajām riepām?
Riepu pārstrādes procesā nerodas tikai atkritumi vien, otrreizējā pārstrāde ļauj no nederīgajām riepām iegūt daudz vērtīgu pārstrādes izejvielu, kuras izmantot citu izstrādājumu ražošanā.

Sasmalcinot riepas, iegūst gumiju pulveri. Iegūto pulveri var izmantot jaunas gumijas ražošanā kā pildvielu. Pārstrādes produktu var arī izmantot celtniecībā, ceļu būvē, dažādu sadzīves gumijas izstrādājumu izgatavošanā, kā arī daudz kur citur. 

Riepu karsēšanas rezultātā, kas ir viens no riepu utilizācijas posmiem, rodas ogle, to sapresējot, iegūst kurināmo, kuram ir labāka siltumatdeve kā akmeņoglēm. Tāpat procesā izdalās šķidrais kurināmais (šķidrie ogļūdeņraži), gāzveida kurināmais (pirolīzes gāzes), tehniskais ogleklis un metāla kords, ko pārstrādāt metāllūžņos

Pārstrādes procesā no izkausētās gumijas masas iegūst arī pirolīzes eļļu, ko izmanto kā naftas produktu šķīdinātāju vai pēc tālākas apstrādes tā var tikt izmantota pat kosmētikas industrijā.

Nobeigumā
Seko līdzi sava auto riepu stāvoklim un atceries, ka pat lētas vasaras riepas, kuras būsi uzstādījis jaunas, būs drošākas, par 7–10 gadus vecām Premium riepām! Ja vēlies iegādāties lētas vasaras riepas no kvalitatīviem zīmoliem, der ieskatīties internetveikalu piedāvājumā, kas bieži ir daudz pievilcīgāks nekā servisos.

Parūpējies ne tikai par jaunu riepu savlaicīgu iegādi un maiņu, bet arī veco riepu pareizu nodošanu utilizācijai. Šādi Tu izvairīsies no lieku atkritumu uzkrāšanās un palīdzēsi saglabāt tīru un nepiesārņotu vidi apkārt sev un sev tuvajiem!

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)