Pārliecinies, vai Tava auto klimata kontrole ir darba kārtībā pirms vasaras sezonas

Gada aukstajā sezonā automašīnā bieži tiek izmantota apsilde, tāpēc tuvojoties siltajam laikam ir jāpārbauda kondicionēšanas sistēma. Kondicionēšanas un klimata kontroles sistēma vasarā var lieti noderēt, kad ir tveicīgi karsts un vienīgais veids, kā justies komfortabli, ir tās izmantošana.

Par to, kas jāņem vērā, lai klimata kontrole automašīnā būtu darba kārtībā, lasi šī raksta turpinājumā. 

Kā darbojas klimata kontrole?
Klimata kontrole ir savā ziņā ļoti sarežģīta sistēma, jo sastāv no vairākiem salonā izvietotiem devējiem, datora, kondicioniera un regulēšanas iekārtām. Kondicionieris regulē ventilatora pūšanas ātrumu, tāpēc ar to var tikai daļēji regulēt salona temperatūru. Turpretim klimata kontrole nepārtraukti savā sistēmā mēra gaisa temperatūru salonā un pieregulē ieplūstošo gaisa temperatūru no ārpuses, lai radītu vienmērīgu temperatūru. 

Sistēmu veidi
Ir divu veidu sistēmas – divzonu kontroles –, kur autovadītājs var noregulēt sev vēlamu gaisa temperatūru un četrzonu klimata kontrole, kuru var regulēt katrs pasažieris pats. Pēdējā ir pieejama jaunākām un modernākām automašīnām, kas visbiežāk ir to komplektācijā. 

Papildus ir arī salona filtrs, kas nodrošina, lai kondicionētāja dzesēšana radiatorā nonāk jau tīrs āra gaiss. Šo filtru ir ieteicams mainīt ik pēc 10 000 līdz 15 000 km nobraukuma vai pie katras eļļas maiņas. Pretējā gadījumā gaiss automašīnā kļūst piesmacis, putekļains, un ātri vien nav iespējams regulēt salona temperatūru un justies komfortabli. 

Kādi ir klimata kontroles iespējamie bojājumi?
Vispirms ir jāpārbauda, kā gaiss cirkulē un vai klimata kontrole pilnvērtīgi pilda savu funkciju. To vari izdarīt vai nu pats, vai nogādājot automašīnu uz autoservisu. Šim var veikt ļoti ērtu un ātru diagnostiku. 

Visbiežākie bojājumi:
• korozija sistēmas caurulēs;
• bojāts vai ar koroziju pārklājies sistēmas radiators;
• novecojušas gumijas, kuras rada nenoturību spiedienā;
• gaisa kondicioniera kompresora bojājums;
• pārrāvums elektrosistēmā;
• kompresora bojājumi.

Dažkārt kondicioniera sistēmai viss ir kārtībā, tomēr tā nestrādā, ja salona gaisa filtrs nelaiž cauri gaisu. Tas nozīmē, ka aukstais gaiss netiek salonā, jo to aiztur netīrais gaisa filtrs. No tā sistēmā var sākt veidoties mitrums, svīst ciet logi un veidoties smacīgs gaiss. Šāda situācija pastiprina korozijas veidošanos sistēmas caurulēs. Nepilnīgi aprūpēts auto vienmēr var radīt papildu drošības draudus uz ceļa – vairāk par drošību uz ceļa var izlasīt šajā mājaslapā.

Arī minēto gumiju novecošana ir diezgan liela problēma, jo bojājoties tās sāk nenoturēt spiedienu sistēmā. Sekas tam – iztek freons, kas veido aukstā gaisa plūsmu salonā. Ja freona gāze iztek, attiecīgi pēc tam šīs gumijas izkalst vai sažūst, kļūstot nehermētiski cietas, un saplaisā. Šis viss automātiski bojā visu kondicionēšanas sistēmu. 

Kam jāpievērš īpaša uzmanība?
Nereti var gadīties, ka pēc automašīnas remonta sistēmas caurules ir savienotas neprecīzi un blīve neuzguļas savienojuma vietai. Šādos gadījumos ar laiku sāk bojāties blīvgredzens un neuztur spiedienu sistēmā. Ja tiek konstatēts šāds bojājums, tad steidzīgi ir jānomaina gumijas blīvgredzeni. 

Vērts pieminēt arī kompresora nozīmi kondicionēšanas sistēmā. Tā ir detaļa, kas saspiež kondicionētāja gāzi, pārvēršot to par šķidrumu. Kompresora bojājums var piesārņot visu kondiconēšanas sistēmu ar metāla skaidām, tāpēc, uzstādot jaunu vai restaurējot veco kompresoru, vispirms ir jāiztīra visa pārējā gaisa sistēma no skaidām. Ja tas netiek darīts, tad visdrīzāk bojājums būs ātri vien atpakaļ. 

Pie bojātas kondicionēšanas sistēmas ir jāmaina arī sausinātājs. 

Diagnostika un uzpilde
Kondicioniera diagnostikas laikā tiek izsūknēts gāzes atlikums no sistēmas, tad sistēmā tiek izveidots vakuums, kas ir nepieciešams, lai pārbaudītu, cik hermētiskas ir sistēmas caurules. Vienlaikus sistēma tiek atbrīvota no dažādiem uzkrātajiem piemaisījumiem un mitruma. 

Ja viss ir kārtībā, tad klimata kontroles sistēmā tiek veikta uzpilde ar ražotāja noteikto gāzes daudzumu, speciālu eļļu un ultravioleto piemaisījumu. Ultravioletais piemaisījums priekšdienās palīdz noskaidrot noplūdes vietas, ja sistēmā kāda vieta nav hermētiska. 

Auto šoferi var iztikt bez strādājošas klimata kontroles, tomēr, ja auto ir plānots notirgot vai pārvietoties ar to vasarā, tad šī ir lieta, kuru vajadzētu turēt kārtībā un kopt.  

Neaizmirsti, ka regulāras rūpes par automašīnu vienmēr atmaksājas ne tikai finansiāli, bet arī ietaupa laiku, jo tādā veidā Tu izvairies no lielākiem remontdarbiem. 

Parūpējies par sezonālu papildus apkopi un vienmēr pārliecinies, ka Tavai automašīnai ir aktīva OCTA un KASKO apdrošināšana, ko vari piemeklēt internetā.

Lai droša braukšana!